2D rastrová grafika

Rastrový obraz tvorí bitmapa (tvorená riadkami a stĺpcami). Prienik riadku a stĺpca je bod – pixel.

Pixel – základný zobrazovací prvok. Každý pixel má zadefinovanú svoju polohu (riadok, stĺpec)a parematre (farbu, priehľadnosť, ...).

Rozlíšenie - rozmer obrázka je určený dvoma údajmi: počet pixelov na šírku x počet pixelov na výšku.

Kvalita obrazu je daná rozlíšením a počtom základných farieb. (Čím viac bodov a farieb, tým kvalitnejší obrázok, ale zaberá viac miesta na disku.)

Formáty rastrovej grafiky sú: BMP, GIF, JPEG, PNG, TIFF, ...

Výhody rastrovej grafiky:

  • v obrázku môžeme naraz vymeniť jednu farbu za inú
  • monitory i väčšina tlačiarní pracuje na rastrovom princípe
  • vytvorenie obrázku je nenáročné

Nevýhody rastrovej grafiky:

  • obrázky zaberajú veľa miesta, najmä vtedy, keď je v predlohe veľa farieb
  • úpravami dochádza k vážnym zmenám v kvalite, napr. zmenšením miznú tenké čiary, pri výraznom zväčšení môžeme dostať buďto rozmazané obrázky, alebo „zubaté“ okraje a čiary