2D rastrová grafika
Rastrový obraz tvorí bitmapa (tvorená riadkami a stĺpcami). Prienik riadku a stĺpca je bod – pixel.
Pixel – základný zobrazovací prvok. Každý pixel má zadefinovanú svoju polohu (riadok, stĺpec)a parematre (farbu, priehľadnosť, ...).
Rozlíšenie - rozmer obrázka je určený dvoma údajmi: počet pixelov na šírku x počet pixelov na výšku.
Kvalita obrazu je daná rozlíšením a počtom základných farieb. (Čím viac bodov a farieb, tým kvalitnejší obrázok, ale zaberá viac miesta na disku.)
Formáty rastrovej grafiky sú: BMP, GIF, JPEG, PNG, TIFF, ...
Výhody rastrovej grafiky:
- v obrázku môžeme naraz vymeniť jednu farbu za inú
- monitory i väčšina tlačiarní pracuje na rastrovom princípe
- vytvorenie obrázku je nenáročné
Nevýhody rastrovej grafiky:
- obrázky zaberajú veľa miesta, najmä vtedy, keď je v predlohe veľa farieb
- úpravami dochádza k vážnym zmenám v kvalite, napr. zmenšením miznú tenké čiary, pri výraznom zväčšení môžeme dostať buďto rozmazané obrázky, alebo „zubaté“ okraje a čiary