obrázok
Vytvoriť nový (prázdny) obrázok ...
Vytvoriť panoramatický obrázok ...
Zmeniť veľkosť / Prevzorkovať ...
Redukcia červených očí (vo výbere)
Informácie... : klávesová skratka I
- Zobrazí dostupné informácie o obrázku (Obr. 42): názov súboru, priečinok, úplnú cestu umiestnenia súboru, kompresiu, rozlíšenie, pôvodnú aj aktuálnu veľkosť, pôvodné a aktuálne farby, veľkosť na disku, veľkosť v pamäti, poradie v priečinku, dátum vytvorenia súboru, atď..
- EXIF info poskytne informácie o fotografii (Obr. 42): typ fotoaparátu, model, natočenie fotoaparátu pri fotení (vďaka tejto informácii dokáže program automaticky otočiť fotografiu), verziu softvéru fotoaparátu, expozičný čas, dátum vytvorenia fotografie, atď..
Vytvoriť nový (prázdny) obrázok... : klávesová skratka Shift + N
- Po vyvolaní tejto ponuky sa zobrazí okno, v ktorom máme možnosť zvoliť:
- šírku a výšku obrázka
(môžeme voliť v požadovanom pomere napr. v pomere 4:3 to môže byť 400:300),
- X-DPI, Y-DPI
DPI znamená koľko bodov sa umiestni na jednotku dĺžky (zväčša sa jedná o jeden palec dĺžky = 2,54 cm),
- farbu pozadia,
- počet farieb.
- Táto možnosť je výhodná, ak potrebujeme vytvoriť napr. foto-koláž s farebným pozadím.
Vytvoriť panoramatický obrázok...
Umožňuje vytvoriť panoramatický obrázok zložený z fotografií horizontálne ale aj vertikálne.
- Fotografie môžeme podľa potreby pridávať, odoberať, presúvať.
- Medzera medzi fotografiami môže byť:
- kladné číslo (zvolíme farbu medzery),
- nula (fotografie sú tesne veľa seba),
- záporné číslo (fotografie sa prekryjú).
- Samozrejme, na vytvorenie panorámy potrebujeme mať sériu vhodných fotografií.
- Vytvoriť panoramatickú fotografiu môžeme rovno aj fotoaparátom.
Otočiť vľavo: klávesová skratka L
Otočiť vpravo: klávesová skratka R
Vlastné/Jemné otočenie... : klávesová skratka Ctrl + U
- Umožňuje otočiť obrázok o uhol (od -360º po 360º).
- Pozadie je možné vyplniť zvolenou farbou.
- V dialógu je zobrazená ukážka.
- Fotografiu je možné otočiť viackrát.
Prevrátiť vertikálne: klávesová skratka V
- Obrázok prevráti vertikálne (hore nohami).
Prevrátiť horizontálne: klávesová skratka H
- Obrázok prevráti horizontálne.
Zmeniť veľkosť/Prevzorkovať... : klávesová skratka Ctrl + R
- Umožňuje zmeniť veľkosť obrázka. V prvom riadku dialógového okna sa zobrazí aktuálna veľkosť obrázka, v druhom riadku nová veľkosť.
- Novú veľkosť môžeme nastaviť viacerými spôsobmi:
- Nastavím „na pevno“ šírku a výšku, pričom môžem zvoliť jednotky, v ktorých rozmer zadávam (pixely, centimetre alebo palce).
- Ďalšou možnosťou je nastavenie percentuálnej veľkosti z originálu.
V oboch uvedených nastaveniach máme možnosť zvoliť možnosť pre zachovanie pomeru strán (proporcionálnych rozmerov), taktiež aplikovať zaostrenie po Prevzorkovaní.
- Úplne samozrejmá je možnosť nastaviť jeden zo štandardných rozmerov (640x480 pixelov, 800x600 pixelov, 1024x768 pixelov, 1920x1080 pixelov) alebo prispôsobiť ploche.
- Taktiež môžeme zvoliť jedno z tlačidiel Polovica alebo Dvojnásobok, ktoré môžeme použiť aj opakovanie.
- Skúsenejší užívateľ môže zvoliť metódu prevzorkovania (Hermite, Triangle, Bell, Mitchell, B-Spline, Lanczos)
- Veľkosť obrázka meníme z väčšej na menšiu. Nie vždy sú vhodné obrázky, ktoré majú veľký rozmer. Ak ich potrebujeme použiť v iných programoch (powerpointe, worde, ...) a ich zobrazovaný rozmer je len niekoľko centimetrov, nepotrebujem zbytočne veľa-pixelový obrázok. Pri použití viacerých obrázkoch sa veľkosť výsledného súboru zbytočne zväčší. Dokonca, týmto spôsobom zmenšenia môže obrázok vypadať ostrejší. Pre porovnanie: obrázok vľavo má rozmer 800x600 pixelov, pričom obrázok vpravo je zmenšení na polovicu.
Zmeniť veľkosť pozadia... : klávesová skratka Shift + V
- Nastavenie hraničných rozmerov v pixeloch (ľavá strana, pravá strana, horná a dolná strana).
- Nastavenie celkových rozmerov plátna v pixeloch (výšku a šírku). Taktiež nastavenie kotvy/rohu (vľavo – hore/uprostred/dole, na stred – hore/uprostred/dole, vpravo – hore/uprostred/dole).
- Nastavenie farby plátna.
Pridať okraj/rám... : klávesová skratka Ctrl + D
- Po zvolení uvedenej možnosti sa otvorí dialógové okno. Napriek tomu, že je toto okno v angličtine, vďaka ukážke (Preview: ) nachádzajúcej sa v pravej hornej časti okna, je zvládnutie a pridanie rámu veľmi jednoduché a intuitívne. V ľavej hornej časti sa nachádza niekoľko štýlov rámov (Frame stlyle): šedý, červený, zelený, modrý, čierno-biely, ... . Ak nám ani jedna z možností nevyhovuje, prípadne vyhovuje len čiastočne, naskytuje sa možnosť vytvoriť si vlastný rám. Ten môže byť vytvorený zo štyroch rôznych rámov – stačí zvoliť ich šírku (Frame size) a farbu (Frame colors). Uvedené nastavenia môžeme zvoliť v dolnej polovici okna. (Obr. 47)
Red gradient Rám vytvorený zo 4 rôznych farieb a rôznou šírkou
Jednotlivé rámy je možné použiť aj viackrát. Môžeme tak vytvoriť celkom zaujímavý rám.
Grey, red, red, grey gradient
Zvýšiť farebnú hĺbku...
- Farebná hĺbka obrázku je určená počtom farieb, ktoré je možné v obrázku uplatniť. Čím je farebná hĺbka väčšia, tým je zobrazenie kvalitnejšie a vernejšie. Farebná hĺbka obrazu sa udáva v bitoch. Štandardné farebné hĺbky obrazu sú:
- 1 bit (2 farby) – jedná sa o čierno-biely obraz (nie v odtieňoch sivej). Označenie: BW (Black and White). Body tvoriace obraz môžu byť biele alebo čierne.
- 8 bitov (256 odtieňov sivej farby) - obraz v odtieňoch sivej. Označenie GREYSCALE. Pri tejto farebnej hĺbke potrebujeme na uloženie informácie o farbe jedného obrazového bodu 1 BYTE – 8 bitov.
- 24 bitov (RGB) (cca. 16 miliónov farieb)- obraz v pravých farbách. Najčastejšie označenie TRUECOLO. Pri tejto farebnej hĺbke sa farba obrazového bodu mieša z troch základných farieb: červenej (Red), zelenej (Green) a modrej (Blue). Na každú farebnú zložku máme k dispozícii 8 bitov, teda 1 bajt. Jeden obrazový bod tak potrebuje na uloženie informácie o svojej farbe 3 bajty.
- 32 bitov (CMYK) - určený na profesionálne spracovanie obrazu pre tlačiarenské účely. Pri tejto farebnej hĺbke sa farba obrazového bodu mieša zo štyroch základných farieb: tyrkysová (Cyan), fialová (Magenta), žltá (Yellow) a čierna (blacK). Na každú farebnú zložku máme k dispozícii 8 bitov. Jeden obrazový bod tak potrebuje na uloženie informácie o svojej farbe 4 bajty.
- Zväčša je táto možnosť neaktívna. Aktívnou je až po predchádzajúcom znížená farebnej hĺbky. Dialógové okno nám ponúkne tri možnosti zvýšenia farebnej hĺbky: 16 farieb (4BPP), 256 farieb (8BPP), 16,7 miliónov farieb (24BPP). Ak je aktuálna farebná hĺbka fotografie napr. 256 farieb, aktívna bude len vyššia možnosť, čiže 24 BPP.
Znížiť farebnú hĺbku
- Pre zníženie farebnej hĺbky (Obr. 48) máme niekoľko možností:
- 65 536 farieb (24 BPP, jednoduchý RGB – 565)
- 256 farieb (8 BPP)
- 16 farieb (4 BPP)
- 2 farby (čierna/biela) (1 BPP)
- Vlastná: ____ (2 – 256 farieb)
Vytvoriť obrázok v odtieňoch sivej – zaškrtávacie políčko.
![]()
|
![]() |
Pôvodný obrázok | 16 farieb |
![]() |
![]() |
2 farby |
vlastná 100 farieb |
|
|
16 farieb, v odtieňoch sivej |
Konvertovať na odtiene sivej: klávesová skratka Ctrl + G
- Konvertuje pôvodne farebný obrázok do odtieňov sivej.
![]() |
|
Pôvodný obrázok | Obrázok konvertovaný do odtieňov sivej |
Zobraziť kanál
- Vychádza z režimu RGB - troch základných farieb:
- Červený (R)
- Zelený (G)
- Modrý (B)
Negatív
- Vytvorí negatívny obrázok z pôvodného obrázku.
Pôvodný obrázok |
Negatív |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Upraviť farby... : klávesová skratka Shift + G
- Po výbere uvedenej možnosti sa otvorí dialógové okno (Obr. 48 ), v ktorom máme možnosť nastaviť viacero úprav: jas, rovnováha farieb, kontrast, gama korekcia, nasýtenie.
Obr. 48 Upraviť farby
- jas: relatívna svetlosť obrázka. Hodnoty jasu môžeme nastaviť od -255 do 255. Hodnota jasu v originálnom obrázku je štandardne nastavená na nulu. Posunom jazdca do záporných hodnôt jas uberáme, až nakoniec pri hodnote -255 získame čierny obrázok. Opačným posunom jazdca, teda do kladných hodnôt jas postupne zvyšujeme, čiže pridávame k farbám biele svetlo. Pri hodnote 255 obrázok bude tvoriť len biela farba.
Jas 0 | ![]() |
Jas -100 | ![]() |
Jas 100 | ![]() |
- rovnováha farieb: nastavujú sa hodnoty od od -255 do 255 pre tri základné farby zvlášť (RGB). Musíme mať na pamäti fakt, že pomocou týchto troch základných farieb (červená, zelená, modrá), vieme vytvoriť ďalšie farby a odtiene.
![]() |
![]() |
RGB[0, -38,-98] |
RGB[-100, 20, -140]
|
![]() |
![]() |
RGB[100, -45, -200] | RGB[-200, -100, 0] |
- kontrast: rozdiel medzi najtmavšími a najsvetlejšími oblasťami obrázka. Rozpätie hodnôt kontrastu sa pohybuje od -127 po 127. Štandardne je originál nastavený na hodnotu nula.
Kontrast - 50 | Kontrast 0 | Kontrast 50 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- gama korekcia: využívame na zosvetlenie/stmavenie. Gama korekcia zaisťuje správnu reprodukciu odtieňov šedej farby na obrazovke. Štandardná hodnota pre gama korekciu je 1,00. Hodnoty môžeme nastaviť od 0,01 po 6,99.
Gama korekcia 0,50 | ![]() |
Gama korekcia 1,00 | ![]() |
Gama korekcia 2,50 | ![]() |
- nasýtenie: (sýtosť = čistota farby) 100% - maximálne sýta farba, riedením s bielym svetlom získame menej sýte farby. Hodnoty nastavujeme od -255 po 255, pričom nasýtenie originálneho obrázku je na hodnote 0. Pri hodnote -255 je obrázok v odtieňoch sivej.
Nasýtenie -255 | ![]() |
Nasýtenie 0 | ![]() |
Nasýtenie 255 | ![]() |
Histogram... : klávesová skratka Shift + H
- Histogram je štatistické grafické zobrazenie frekvencií výskytu, v našom prípade výskytu bodov s určitými jasovými hodnotami vo fotografovanej scéne (tzv. živý histogram) alebo výslednej fotografii. Je to stĺpcový diagram, kde výška stĺpu zodpovedá počtu bodov s príslušnou hodnotou jasu.[1]
- Histogram môže zobrazovať celkové rozloženie jasu v obraze pre všetky farebné kanály alebo rozloženie jasu pre každý kanál zvlášť (Obr. 49) – žiarovosť (šedá), červená, zelená, modrá.
Obr. 49 Histogram (svietivosť (šedá), červená, zelená, modrá)
Automaticky prispôsobiť farby: klávesová skratka Shift + U
- Rýchla a automatická možnosť úpravy farieb.
![]() |
![]() |
Pôvodný obrázok | Automaticky prispôsobené farby |
Zaostriť : klávesová skratka Shift + S
- Táto funkcia hľadá na fotke ostré hrany. Ak nájde ostrú hranu, zvýši kontrast. Takže ak máme zlú fotku, funkcia ju viac nezaostrí. Pocit ostrosti zvýši len na tých fotografiách, ktoré sú už ostré.
Pôvodný obrázok |
Zaostrený obrázok
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Redukcia červených očí (vo výbere): klávesová skratka Shift + Y
- Fotografiu si zväčšíme natoľko, aby sa nám dobre pracovalo s „okom“. Ľavým tlačidlom myši označím výrez - červenú časť v jednom oku. Pomocou klávesovej skratky alebo výberom v menu zvolím funkciu redukcia červených očí. Vo výbere sa červená farba nahradí šedou farbou. Rovnaký postup použijeme aj pri druhom oku.
Pôvodný obrázok | ![]() |
Výber | ![]() |
Upravené ľavé oko | ![]() |
Upravené obe oči | ![]() |
Efekty
- Po výbere možnosti Efekty sa zobrazí ponuka (Obr. 50), ktorá zahŕňa:
- Prehliadač efektov... : klávesová skratka Ctrl+E,
- niekoľko prednastavených efektov:
- 3D tlačidlo,
- Rozmazať,
- Reliéf,
- Olejová maľba,
- Detekcia okrajov,
- Median Filter,
- Explózia,
- Pixelizácia,
- Sepia,
- Kvapky dažďa,
- a ďalšie funkcie, ktoré je možné využiť až vtedy, ak doinštalujeme prídavné moduly Plug-In. Plug-In je možné stiahnuť z internetu so stránky www.irfanview.com v časti Programy/irfan/plugings. Súbor sa volá all_plugins.exe.
Obr. 50 Efekty
- Ukážka niektorých z prednastavených efektov z ponuky:
Pôvodný obrázok | ![]() |
Olejová maľba | ![]() |
Reliéf | ![]() |
- Po stlačení klávesovej skratky Ctrl+E alebo výbere v menu sa otvorí dialógové okno Prehliadač efektov ... (Obr. 51), v ktorom sa dajú nastaviť hodnoty pre jednotlivé efekty.
- Na výber máme 37 efektov.
Názov efektu |
Počet hodnôt |
Rozpätie hodnôt |
Úprava |
Nastavená hodnota obrázku |
Pôvodný obrázok |
0 |
- |
|
- |
Blur (rozmazanie) |
1 |
1 - 99 |
|
99 |
Blur 2 – total variation method (rozmazanie – celková variačná metóda) |
2 |
Iterations: 0 - 10 Regularization: -255 - 255 |
|
7 -150 |
Emboss (vytepanie) |
1 |
-255 - 255 |
|
200 |
Oil Paint (Olejomaľba) |
1 |
0 - 255 |
|
200 |
Edge Detection (detekcia hrán) |
1 |
0 - 5 |
|
3 |
Median filter (medián filter) |
1 |
3 - 9 |
|
6 |
Explosion (explózia - výbuch) |
1 |
1 - 99 |
|
4 |
Pixalize (pixelizácia) |
1 |
2 - 50 |
|
6 |
Sharpen (zaostrenie) |
1 |
1 - 99 |
|
60 |
Unsharp mask (neostrá maska) |
1 |
0 - 10 |
|
8 |
Red Eye Reduction (redukcia červených očí) |
1 |
-127 - 127 |
|
21 |
Green Eye Reduction (redukcia zelených očí) |
1 |
-127 - 127 |
|
49 |
Yellow Eye Reduction (redukcia žltých očí) |
1 |
-127 - 127 |
|
127 |
Sepia (sépia) |
0 |
- |
|
- |
Rain Drop (dažďové kvapky) |
0 |
- |
|
- |
Solarize (solarizácia) |
0 |
- |
|
- |
3D Button (3D tlačidlo) |
1 |
1 - 99 |
|
17 |
Fragment (úlomok) |
1 |
1 - 50 |
|
17 |
Twirl (vír, špirála) |
1 |
-100 - 100 |
|
11 |
Swirl (vír, špirála druhým smerom) |
1 |
-255 - 255 |
|
16 |
Chromatic Aberration Correction (chromatická korekcia) |
2 |
Red shift: 0 – 100 Green shift: 0 – 100 |
|
30 75 |
Radial Blur (lúčové rozmazanie) |
1 |
0 - 30 |
|
12 |
Zoom Blur (zväčšené rozmazanie) |
1 |
0 - 200 |
|
51 |
Rock (zdrsniť) |
1 |
0 - 6 |
|
5 |
Relief |
0 |
- |
|
- |
Find Edges (hľadanie obrysov) |
1 |
0 - 5 |
|
3 |
Fish Eye (rybie oko) |
1 |
-255 - 255 |
|
184 |
Stretch Histogram (natiahnutý histogram) |
0 |
- |
|
- |
Noise (šum) |
1 |
-255 - 255 |
|
-81 |
White Noise – Snow (biele bodky - sneh) |
1 |
1 – 100 |
|
35 |
Circular Waves (kruhové vlny) |
1 |
0 - 20 |
|
19 |
Polar coordinates (polárne súradnice) |
0 |
- |
|
- |
Cylindrical effect (valcový efekt) |
1 |
-30 – 30 |
|
30 |
Shift colors (posun farieb) |
1 |
0 – 255 |
|
250 |
Metallic (kovový) |
1 |
0 - 128 |
|
67 |
Metallic – Gold (kovový - zlatý) |
1 |
0 - 128 |
|
67 |
Metallic – Ice (kovový – ľadový) |
1 |
0 - 128 |
|
15 |
- Aby sa efekty prejavili aj pri ďalšom otvorení obrázka, musíme obrázok uložiť. Ak chceme, aby sme zachovali aj pôvodný obrázok, je vhodnejšie obrázok uložiť pod novým názvom.
Vymeniť farby
- Táto funkcia umožňuje vymeniť základné farby: R – červenú, G – zelenú, B – modrú. Môžeme zvoliť jednu z piatich možností.
![]() |
![]() |
Pôvodný obrázok | RGB ![]() |
![]() |
![]() |
RGB BGR | RGB BRG |
![]() |
![]() |
RGB GRB | RGB ![]() |
Paleta
- Paletu je potrebné najprv importovať.